Forum: Turmat

Du trenger ikke registrere deg for å skrive innlegg i forumet, men hvis du er logget inn kan du endre egne innlegg og se en oversikt over dem.

torbjørn
12/05-2007, 18:00
Hei.

Jeg skal på 3-ukers fottur i fjellet i sommer og ønsker innspill/tips om turmaten.
Hva skal jeg ta med?

Momenter av betydning er:

1. Vekt

2. Pris

3. Holdbarhet

4. Næringsinnhold

5. Porsjonsstørrelse

Jeg skal som sagt gå i 3 uker men satser på å få ettersendt mat, slik at vi ikke bærer mer enn for ca en uke. Hadde vært fint om noen kunne dele litt erfaringer!

Tørrfor fra real? Tørke selv? Jakte høyfjellssau? 20 kg poteter i sekken?

På forhånd takk!

Sverre Søraas
22/06-2007, 00:32
Leser selv denne på fjellforum.net:

http://www.fjellforum.net/viewtopic.php?t=586&post days=0&postorder=asc&highlight=mygg&start=1

Fra 2004, men mange gode tips likevel.

Aslak Johannesen
04/08-2007, 14:26
Hei Torbjørn

Jeg slår altid et slag for panekaker, litt tungt men enkelt og svært godt på tur... Men bruk smør og gass brenner da blir resultatet best

--aslak

Lars Midtg
31/01-2009, 20:21
Sjekk nettsiden til www.globetrotter-turmat.no. Måltider basert på tørkede ingredienser. Alle måltider er til to personer.

JB
05/02-2009, 21:58
Jeg har alltid ment at det må gå an å lage crême brulée på tur. Først steke i vannbad, så snu primusen for å smelte sukkeret på toppen.

ak
06/02-2009, 09:05
Nudler med toro tomatsuppe (og evt litt tørket kjøtt) er billig, har lang holdbarhet, har liten vekt, tar liten plass og det går ann å bli mett.

torbjørn
04/03-2009, 10:12
Problemet med sommerturer (dersom det kan kalles et problem), er at kveldene er så vanvittig lange. Dersom du setter middagen til livs sånn ca kl 18, etter en lang dagsmarsj, er du gjerne skrubbsulten igjen et par timer før du legger deg. De der porsjonene til Lars Monsen kan i hvert fall dobles med mindre du liker en konstant stikkende sult-smerte-følelse når du er på fjellet. Må vel bare bli flinkere til å fiske!
Crême brulée er jo en enestående idè. Jeg prøvde meg for noen år siden utelukkende med tørrfor på en 3-ukers tur. Dels for å spare vekt, dels for å slippe oppvask, dels for eksperimentets skyld. Kan anbefales i opp til en uke dersom man klarer å variere det litt, men magen blir ikke helt fornøyd.
I år skal jeg prøve å variere litt mer, samt å stikke innom en butikk for å kjøpe litt luksusvarer som egg og kjøttdeig når det lar seg gjøre.

Flere erfaringer?

ak
10/03-2009, 10:13
Veldig enig at kun tørrfor i 3 uker ikke helt er tingen. Hva med dessert til aftens noen av dagene? Vet det finnes sjokoladepudding i pakning alla real turmat. Man skal, som med real, kun tilsette vann i posen og lukke igjen. Tror til og med det er snakk om kaldt vann.

Odd
27/03-2009, 17:21
Ta med en fiskestang og steik fisk med kryddersmør. En annen måte for å spare vekt kan være å lage vassgraut (du blir fort lei.) Grovt knekkebrød og rosiner er en lur ting. De gangene du ikke får fisk kan du spise Real turmat, velg forskjellige retter: Storfegryte, Kylling i Karri, Kylling i urtesaus, Pasta Provance og Chili con carne kan anbefales på det sterkeste av meg og av mange medsoldater . Var i militæret i fjor og spiste meg gjennom Real sin meny. Hvis du har lite underhudsfett kan feite deg opp, for du kommer til å miste mange kilo i fett og muskler på 3 ukers fjelltur.

Geir
26/05-2009, 02:55
Her er en grei liten link med forslag til mat.http://www.fjellogfiske.no/linkesider/turmat/turmat.asp?id=216

RSS Følg tråden med RSS

Skriv svar

Skriv "fjell" i dette feltet.

NB: Du poster som gjestebruker. Hvis du oppretter en konto kan du redigere egne poster og litt sånt.